Etusivu » Tiedotteet » 2019 » Huhtikuu » Romunkerääjiä on moneksi

Romunkerääjiä on moneksi

26.4.2019, klo 11:24

Kevät on hyvää aikaa siivota nurkkia. Kuitenkaan omia jätteitä ei pidä luovuttaa kenelle tahansa kiertävälle keräilijälle. Uudelleen käytettävät tavarat voivat kiertää esimerkiksi Facebookin Roskalava-ryhmissä tai niitä voi myydä kirpputoreilla, mutta toimimaton ja käyttökelvoton tavara kuuluu jätehuollon toimijoiden käsiteltäväksi.

Ammattimaisesti toimivalla ja ilmoituksia julkaisevalla keräilijällä täytyy olla jätteenkuljetuslupa ja tiedossa oleva käsittelypaikka, jolla on ympäristölupa. Monet akkuja, metalleja sekä sähkö- ja elektroniikkaromua (SER) keräävät, eivät omista tarvittavia lupia. Metallijäte, metallia sisältävä jäte ja akkujäte ovat rahan arvoista materiaalia, jonka vuoksi ne kiinnostavat keräilijöitä. Etenkin vaarallisen jätteen (esimerkiksi akkujäte) sekä SER-jätteen käsittely vaatii kuitenkin erityistä osaamista. Kun jäte toimitetaan luvallisen yrityksen kautta kierrätykseen, voi olla varma, ettei arvokkaiden osien poiston jälkeen jäljelle jäävä ja usein asianmukaisesti hävitettäessä maksava jäte löydy esimerkiksi metsäautoteiden varsilta. Jätteenluovuttaja vastaa jätteestään, vaikka se löytyisi myöhemmin metsästä.

Siivousjätteiden poiskuljettamisessa jäteasemalle voi hyödyntää naapuriapua, jos itseltä ei kuljetusvälineistöä löydy. Lakeuden Etappi tarjoaa myös isojen jäte-esineiden hakupalvelua.

Minkä värinen on mansikka?