Etusivu » Tiedotteet » 2018 » Lokakuu » Lumimaailma ilahduttaa Ylistarossa

Lumimaailma ilahduttaa Ylistarossa

25.10.2018, klo 10:15

Seinäjoen varhaiskasvatuksen Lumimaailma-yhteisötaideteos matkaa marras-joulukuun ajaksi Västinkartanon palvelukeskukseen ilahduttamaan pimeneviä iltoja.

Lumimaailma-näyttelyn avajaiset pidetään Västinkartanon palvelukeskuksessa, Ylistarossa 29.10.2018 klo 13.

Näyttelyn avaa lastenkulttuuripedagogi Anne Lähdesmäki ja avajaisohjelman teemana on läsnäolo, yhteisöllisyys, kohtaaminen, ilo ja valo. Pikkumetsän päiväkodin lapset vierailevat myös avajaisissa. Lumimaailma-näyttely on avoinna 29.10.2018–6.1.2019.

Seinäjoen varhaiskasvatuksen 4-vuotiaat lapset olivat mukana toteuttamassa Lumimaailma-teosta vuonna 2017. Lumimaailma lähti liikkeelle teoksen suunnittelijan taiteilija Virpi Timosen ajatuksesta. Lumimaailmaa tehtiin niin päiväkodeissa, perhepäivähoidossa kuin ryhmäpäiväkodeissa. Kaiken kaikkiaan mukana oli 575 lasta. Teoksessa materiaaleina on käytetty maalia ja liimaa, jota lasten oli mukava ja helppo liu`uttaa alustalla. Maalikerroksia sai lisätä niin paljon kuin halusi. Lumimaailmaa maalattiin siveltimillä, palettiveitsillä ja lusikoilla. Sen jälkeen lisättiin kerroksia, kasattiin kinoksia, jätettiin jälkiä ja rakennettiin kasoja. Kasojen joukosta saattoi löytää pieniä kimaltavia asioita.

Suomen talvista luontoa kuvaavat teokset ovat olleet aiemmin esillä Seinäjoen taidehallilla, Seinäjoen kaupunginteatterissa, Seinäjoki-salissa sekä Koivukaaren Palvelukodissa Peräseinäjoella. "Mahtavaa, että Lumimaailma pääsee esille uuteen paikkaan, Virpi Timonen iloitsee."

Lastenkulttuuripedagogi Anne Lähdesmäen mukaan Lumimaailman mukautuvuus mahdollistaa sen kuljetuksen ja soveltamisen eri tiloihin. Sen voi myös jakaa moneen eri paikkaan samanaikaisesti. Lumimaailmassa on taikaa, sillä koskaan ei tiedä missä ja millä tavalla sen on seuraavaksi esillä.

Lumimaailma-näyttelyn Västinkartanon palvelukeskuksessa järjestävät Seinäjoen kaupungin kulttuuri- ja ikääntyneiden palvelut, Västinkartanon palvelukeskus sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun tapahtumatuotannon opiskelija Jaakko Ritari. Lumimaailma-avajaiset toteutetaan yhteistyössä Lions Club Ylistaron sekä Tasangon herkkutuote Oy:n kanssa.

Minkä värinen on mansikka?