Etusivu » Tiedotteet » 2017 » Syyskuu » Äänestä suosikkiasi Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija-kilpailussa

Äänestä suosikkiasi Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija-kilpailussa

21.9.2017, klo 15:26

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun on suunnitellut ja järjestää Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkosto. Kilpailu järjestetään nyt kolmannen kerran.

Kilpailu julkistettiin keväällä 2017 ja hakuaika päättyi 31.7.2017.

Kilpailun avulla pyritään nostamaan kuvataiteen profiilia ja asemaa maakunnassa, antamaan nostetta ja julkisuutta eteläpohjalaiselle kuvataiteelle sekä tuomaan esille uusia nuoria eteläpohjalaisia kuvataiteilijoita, kertoo kehittämissuunnittelija Tuija Ahola Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Kilpailuun osallistujia oli yhteensä 10. Näistä tuomaristo valitsi neljä finalistia, jotka ovat Heidi Katajamäki, Jaana Maijala, Jukka Nokua ja Mervi Patala.

Mukana uudenlaisia teoksia

Kilpailijat ovat matkassa jälleen melko perinteisin menetelmin. Mutta joukossa oli jo selkeästi myös uudenlaista ilmaisua, vaikka veistokset ja videot puuttuivat edelleen. Finaalinelikko on erittäin tasokas ja he kaikki ansaitsevat paikkansa finaalissa, toteaa kilpailun tuomaristoon kuuluva vs. museotoimenjohtaja Elina Alkio Nelimarkka-museosta.

Seuraavassa on finalistien lyhyet esittelyt:

Heidi Katajamäki on 1990 Seinäjoella syntynyt, Lahdessa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija (AMK). Hänen teoksensa ovat installaatioita ja seinäpiirroksia (hiili ja gesso kankaalle ja suoraan seinään).
www.heidikatajamaki.wordpress.com

Jaana Maijala on 1984 Ylistarossa syntynyt ja siellä asuva ja työskentelevä taiteen maisteri. Hänen teoksissaan yhdistyvät valokuva ja piirustus.
www.jaanamaijala.tumblr.com

Jukka Nokua on 1991 Kauhavalla syntynyt kuvataiteen opiskelija, joka opiskelee Kankaanpään taidekoulussa neljättä vuotta. Hänen työnsä ovat maalauksia.
jukkanokua.wordpress.com

Mervi Patala on 1982 Peräseinäjoella syntynyt, Turussa asuva kuvataiteilija (AMK) ja filosofian maisteri. Teokset ovat akvarelleja.
www.mervipatala.com

Yleisöäänestys aukeaa tällä viikolla

Torstaina 21. syyskuuta alkaen yleisöllä on mahdollisuus äänestää oma suosikkinsa netissä. Taiteilijoiden töiden esittely ja linkki äänestykseen löytyy Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolta osoitteesta www.epliitto.fi/vuoden_nuori_taiteilija. Äänestys on auki 27. lokakuuta saakka.

Voittaja sekä yleisön suosikki julkistetaan 2. marraskuuta järjestettävässä maakuntajuhlassa Seinäjoella.

Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkosto ja kilpailun säännöt

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun tuomaristoon ovat kuuluneet vs. museotoimenjohtaja Elina Alkio Nelimarkka-museosta, museolehtori Kirsi-Maria Tuomisto Lapuan taidemuseosta, näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen Seinäjoen taidehallista ja Pohjalaisen taiteilijaliiton puheenjohtaja Paula Blåfield ja sihteerinä kehittämissuunnittelija Tuija Ahola Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkostoon on kutsuttu mukaan maakunnan taidemuseot ja näyttelygalleriat, joilla on säännöllistä ympärivuotista näyttelytoimintaa. Kuvataideverkostoon kuuluvat seuraavat toimijat: Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo - Nelimarkka-museo Alajärveltä, Lapuan Taidemuseo ja Patruunagalleria Lapualta, Seinäjoen taidehalli, Varikkogalleria Seinäjoelta, Taidekeskus Harri Alavudelta, Kauhajoen Hella-galleria, Pirkanpohjan taidekeskus Ähtäristä, Pohjanmaan valokuvakeskus Lapualta ja Etelä-Pohjanmaan liitto.

Lisätietoa kilpailusta löytyy osoitteesta www.epliitto.fi/vuoden_nuori_taiteilija

Kilpailun tulevaisuus

Kilpailun tulevaisuus on vielä avoin. Kilpailu järjestetään jatkossa luultavasti kahden tai kolmen vuoden välein. Ensi vuonna kilpailua ei järjestetä, mutta Seinäjoen taidehallilla järjestetään kolmen kilpailuvuoden finalistien yhteisnäyttely 10.11.2018–27.1.2019.

Teoskuvia toimitusten käyttöön löytyy osoitteesta http://bit.ly/2xPhfxi

Minkä värinen on mansikka?