Etusivu » Tiedotteet » 2017 » Syyskuu » Ny rämähtää ja muita tarinoita tuo esille muistisairaiden tarinoita taiteen keinoin

29.9.2017, klo 16:02

Ny rämähtää ja muita tarinoita on muistisairaiden elämäntarinoista dramatisoitu näytelmä. Vanhustenviikolla ensi-iltaan tuleva näytelmä on tarinankerronnan juhlaa ja tuo esille muistisairautta sen kautta, mikä pysyy sairaudesta huolimatta; ihmisen eletty elämä ja tarinat.

Näytelmä tuo esiin myös ikäihmisiä taiteentekijöinä, kun rooleissa nähdään teatterin ja kulttuurin harrastajien veteraanisarjaa. Ny rämähtää ja muita tarinoita on ensimmäistä kertaa järjestettävän valtakunnallisen Armas-festivaalin päätapahtuma Seinäjoella.

Näytelmän käsikirjoituksen on tehnyt teatteri-ilmaisunohjaaja ja kirjoittaja Katja Kujala. Näytelmän ohjaa Tero Heinämäki. Tapahtumissa tempaudutaan muistojen matkaan kesken arkisen muistiryhmän kokoontumisen. Näytelmä ammentaa lapsuuden leikeistä ja nuoruuden muistoista, mutta se näyttää myös välähdyksiä elämästä muistisairauden kanssa. Pääpaino on kuitenkin siinä osassa ihmisyyttä, joka pysyy sairaudesta huolimatta: muistot, tarinat ja eletty elämä. Tarinat kietoutuvat riemukkaasti yhteen paikallishistorian kanssa, kun henkilöt seikkailevat tuttujen sattumusten keskellä. Rooleissa nähdään Hilkka Koskela, Tuula Lahdenmäki, Reijo Lauttamus ja Pirkko Salmela. Tämä teos ei päästä tekijöitään eikä kokijoitaan helpolla, kun matka elettyyn elämään onkin tarua ihmeellisempää.

Näytelmä toteuttaa Muistiliiton Suomi 100 Muistimatka menneeseen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen -tapahtumaideaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin muistisairaiden tarinoita taiteen avulla. Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen Kylille kulttuuria -työntekijät saduttivat syksyn 2016 aikana useita muistiryhmiä keräten muistisairaiden kokemuksia heidän elämänsä varrelta. Työryhmä ei hulluimmissa unelmissakaan olisi voinut kuvitella, minkälaisia tarinoita ryhmistä nousee. Näytelmä juhlistaa osaltaan myös Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen 30-vuotista taivalta.

Näytelmä on osa valtakunnallista Armas -festivaalia ja sen päätapahtuma Seinäjoella.
Armas-festivaali on Suomi 100 -juhlavuonna ensimmäistä kertaa järjestettävä ikääntymistä ja ikääntyviä taiteilijoita juhlistava valtakunnallinen festivaali. Armas-festivaali on Seinäjoella osana Vanhustenviikon monipuolista ohjelmaa tuoden runsaasti ikääntyneille suunnattuja kulttuuritapahtumia ympäri kaupunkia. Vanhustenviikkoa vietetään tänä vuonna 1.-8.10. ja Armas-festivaalia 1.-15.10. Ny rämähtää ja muita tarinoita -näytelmän takana on Muistimatka -työryhmä ja Seinäjoen kaupungin kulttuuripalvelut. Se toteutetaan yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistyksen ja Etelä-Pohjanmaan maakuntakirjaston kanssa. Muistimatka -työryhmä on taiteen ja kulttuurin ammattilaisten yhteenliittymä, jonka on tuonut yhteen muistisairaiden kanssa työskentely. Näytelmä on saanut tukea Suomen kulttuurirahaston Etelä-Pohjanmaan rahastolta sekä Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistykseltä.

ESITYKSET:

ma 2.10. klo 18 ennakko Jaaksi-Sali, Apila-kirjasto (Alvar Aallon katu 14)
ke 4.10. klo 18 ENSI-ILTA Jaaksi-Sali, Apila-kirjasto (Alvar Aallon katu 14)
to 5.10. klo 18 Jaaksi-sali, Apila-kirjasto (Alvar Aallon katu 14)
la 7.10. klo 14 Studio, Aallon kirjasto (Koulukatu 21)
ti 10.10. klo 13 Härmän Palvelukeskus, E-P:n Muistiyhdistyksen juhlanäytös (Mäntyhovintie, Kangasto) Muistiyhdistys tarjoaa pääsymaksun ja kahvit!
ke 11.10. klo 17 Taidehalli (Upankatu 3)

Lisätietoja:

ikääntyneiden kulttuuritoiminnan koordinaattori Satu Kokkoniemi
satu.kokkoniemiseinajoki.fi, p. 044 754 1714

Armas-festivaalin Seinäjoen koko ohjelma löytyy osoitteesta www.seinajoki.fi/armas-festivaali

Minkä värinen on mustikka?