Etusivu » Tiedotteet » 2017 » Helmikuu » Sama kirjastokortti käy kaikissa Eepos-kirjastoissa

Sama kirjastokortti käy kaikissa Eepos-kirjastoissa

20.2.2017, klo 9:04

Kirjastokimpan toimipisteiden välillä on säännölliset aineistokuljetukset.

Etelä-Pohjanmaan sekä Isonkyrön, Laihian, Kaskisten, Perhon ja Vetelin kirjastot ovat nyt yksi iso kirjastokimppa.Kirjastoilla on yhteiset käyttösäännöt , verkkokirjasto ja e-kirjapalvelu.

Uusissa Eepos-käyttösäännöissä kerrotaan asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet kirjastonkäyttäjinä. Aineiston laina-aika on pääsääntöisesti 28 vuorokautta, paitsi elokuvilla, konsolipeleillä ja pikalainoilla kaksi viikkoa. Lainojen tai varausten määrissä ei ole rajoituksia.

Sama kirjastokortti käy kaikissa kirjastoissa ja toimipisteiden välillä on säännölliset aineistokuljetukset, joten varaaminen muualta kuin kotikirjastosta on nyt helppoa. Seinäjoen ulkopuolisiin kirjastoihin tehtävistä varauksista tulee kahden euron kuljetusmaksu. Lainat voi palauttaa mihin tahansa Eepos-kirjastoon ilmaiseksi.

Myöhästymismaksu on 10 senttiä/vuorokausi/teos, kuitenkin korkeintaan kolme euroa yhtä lainaa kohden. Lasten ja nuorten aineistoista ei peritä myöhästymismaksua lainkaan, lukuun ottamatta konsolipelejä ja elokuvia.

Eepos-kirjastoissa käyvät vanhat kirjastokortit, mutta halutessaan asiakas voi ostaa uuden Eepos-kortin. Värejä on valittavana kolme. Uudet asiakkaat saavat uuden kortin ilmaiseksi.

E-kirjapalvelussa lainattavissa yli 1000 nimekettä

Verkkokirjastossa voi uusia lainoja, tehdä varauksia, katsoa ja päivittää omia tietojaan sekä tehdä suosikkilistoja ja asettaa uutuusvahteja. Tietokantojen yhdistämisen takia teosten saatavuustiedot saattavat alkuvaiheessa löytyä useamman eri hakutuloksen alta. Tulosta kannattaa rajata omalla kirjastolla, niin näkee helposti onko teosta omassa kirjastossa.

Eepoksen e-kirjapalvelussa on lainattavissa yli 1000 nimekettä. Kokoelmaan kuuluu aikuisten tieto- ja kaunokirjallisuutta, lasten ja nuorten kaunokirjallisuutta sekä jonkin verran e-äänikirjoja. E-kirjojen laina-aika on 14 tai 28 vuorokautta, lainaajan valinnan mukaan.

Kirja palautuu automaattisesti laina-ajan päätyttyä, joten sakkoja e-kirjoista ei voi tulla. E-kirjoja ei voi uusia, mutta jos varauksia ei ole, ne voi lainata uudestaan. Jos sinulla oli varauksia Seitin e-kirjapalvelun aikana, käy kirjautumassa omilla tunnuksillasi palveluun mahdollisimman pian, jotta varaukset aktivoituvat uudelleen.

Tietokantojen yhdistämiseen ja Eepos-kimpan rakentamiseen on saatu valtionavustusta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolta. Eepos-kirjastojen verkkopalvelu on osa Kansalliskirjaston Finna-palvelua. Finna.fi kokoaa yhteen Suomen kirjastojen, arkistojen ja museoiden aineistot. Finnan kehittämisestä ja ylläpidosta vastaa Kansalliskirjasto.

Minkä värinen on aurinko?