Etusivu » Tiedotteet » 2017 » Helmikuu » Seinäjoen seutu jälleen EK:n Kuntarankingin ykkönen

Seinäjoen seutu jälleen EK:n Kuntarankingin ykkönen

9.2.2017, klo 10:07

Inton toimitusjohtaja Hannu Kantonen: Yrittäjyysilmapiirin kopioiminen erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta.

Seinäjoen seutukunta on Suomen paras alue yrityksille, ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton Kuntaranking-tutkimuksesta. Se vei 25 seudun vertailussa kärkisijan jo kolmannen kerran peräkkäin.

Seinäjoen seutukunnan tulokset kattoivat tilastotiedot ja yrityskyselyn vastaukset seuraavista kunnista: Ilmajoki, Kauhava, Kurikka, Lapua ja Seinäjoki.

Seinäjoen seudun tuloksiin pääset tästä.

Kolmas peräkkäinen ykkössija on monen tekijän summa, toteaa toimitusjohtaja Hannu Kantonen Into Seinäjoki Oy:stä.

- Paljolti kysymys on alueen asenneilmapiiristä ja toimintakulttuurista yrittäjyyteen ja yritystoimintaan. Myönteinen asenneilmapiiri yhdistettynä eteläpohjalaiseen tekemisen meininkiin ovat näiden tutkimustulosten "syviä pohjavirtauksia", jotka selittävät myös kuntien välisten muutosten suhteellisen hidasta vaihtelua.
- Tämän menestyksen kulmakiven uskaltaa paljastaa, sillä asenneilmapiirin ja toimintakulttuurin kopiointi on äärimmäisen vaikeaa, ellei mahdotonta.

Yritystoiminnan yleinen vankka arvostus näkyy Kantosen mukaan Seinäjoella myös julkisen sektorin toiminnassa.

- Kaupungin osalta kyse ei ole siitä, mitä 30 työntekijän elinkeinoyhtiö pystyy tekemään, vaan mitä 3000 työntekijän kaupunkiorganisaatio pystyy tekemään alueen yritysten hyväksi. Esimerkkejä kaupungin ja Inton yhteisistä panostuksista yritystoiminnan kehittämiseksi ovat mm. palvelusetelien käytön laajentaminen, yritystonttien myyntiprosessin kehittäminen ja sähköiset palvelut, uusien yritysalueiden kehittäminen Itäväylän varrella sekä keskustan ja asemanseudun ennakoiva suunnittelu yhdessä yritysten kanssa.

Tulevaisuuden asenneilmapiiriä rakennetaan Kantosen mukaan tehokkaimmin jo päiväkodeissa ja koulussa. Kantonen puhuu yrittäjyydestä ihmisen elämänkaarena, ei vain yrityksen elämänkaarena.

- Kansallinen keskustelu painottuu vahvasti olemassa olevan tai aloittavan yritystoiminnan tukeen ja palveluihin. Seinäjoella ja Etelä-Pohjanmaalla kehitetään yrittäjyyttä ihmisen elinkaarella. Tulevaisuuden yrittäjyyden pohja luodaan kouluissa jo nyt. Yrittäjämäinen toimintatapa pakollisena oppiaineena 7-luokkalaisille sekä yrityskylätoiminta 6-luokkalaisille ja tämän vuoden alusta myös 9-luokkalaisille ovat hyviä esimerkkejä yrittäjyyskasvatustyöstä, joka onkin ansaitusti saanut monenlaisia tunnustuksia kansallisesti ja kansainvälisesti. Tämä voi hyvin olla parasta tulevaisuuden elinkeinopolitiikkaa, mitä kunnat voivat tehdä, Kantonen toteaa ja muistuttaa, että unohdettu ei ole myöskään eläköityviä yrittäjiä, joita tuetaan mm. omistajavaihdospalvelujen avulla.

Vaikka Seinäjoen seutu menestyi taas kansallisesti, kehitettävää on jäljellä.

- Arvosanojen taso on valtakunnallisesti osin varsin alhainen. Jatkuva kehittäminen ja parantaminen perustuu kuuntelulle ja yritysten tarpeiden tuntemiselle. Olemme tänäkin vuonna tekemisissä lähes tuhannen alueen yrityksen kanssa.

Lisätietoja: Hannu Kantonen, puh. 040 831 8353

Minkä värinen on puolukka?