Etusivu » Tiedotteet » 2017 » Helmikuu » Tutustu kirjaston uusiin käyttösääntöihin

Tutustu kirjaston uusiin käyttösääntöihin

8.2.2017, klo 14:18

Etelä-Pohjanmaan sekä Isonkyrön, Laihian, Kaskisten, Perhon ja Vetelin kirjastot avasivat ovensa Eepos-kirjastoina. Kirjastoilla on yhteinen kirjasto-ohjelmisto ja tietokannat sekä aineistokuljetukset. Myös kirjastojen käyttösäännöt ovat kaikkialla samat.

Uusissa Eepos-käyttösäännöissä kerrotaan asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet kirjastonkäyttäjinä. Aineiston laina-aika on pääsääntöisesti 28 vuorokautta, paitsi elokuvilla, konsolipeleillä ja pikalainoilla kaksi viikkoa. Lainojen tai varausten määrissä ei ole rajoituksia.

Käyttösäännöissä kerrotaan myös kirjaston maksut. Kirjastojen omien kokoelmien käyttö ja lainaus ovat aina ilmaisia. Jatkossa myös kirjaston oman kokoelman aineistojen varaaminen on ilmaista kaikkialla, mutta toisesta varauskokoelmasta, käytännössä toisesta kunnasta, tulevasta aineistosta peritään kuljetusmaksu, kaksi euroa. Lainat voi palauttaa mihin tahansa Eepos-kirjastoon ilman maksua.

Myöhästymismaksu on 10 senttiä per vuorokausi per aineisto, kuitenkin korkeintaan kolme euroa yhtä lainaa kohden. Lasten ja nuorten aineistoista ei peritä myöhästymismaksua lainkaan, lukuun ottamatta konsolipelejä ja elokuvia. Lainakieltoon asiakas joutuu, jos hänellä on viisi euroa maksamattomia myöhästymismaksuja.

Eepos-kirjastoissa käyvät vanhat kirjastokortit, mutta halutessaan asiakas voi ostaa uuden Eepos-kortin. Värejä on valittavana kolme. Uudet asiakkaat saavat uuden kortin ilmaiseksi.

Eepos-kirjastokimpalla tulee olemaan myös yhteinen Eepos-verkkokirjasto. Se avataan viikolla 7. Sitä kautta pystyy hoitamaan kaikkien Eepos-kirjastojen aineistojen uusimisen, varaamisen sekä omien tietojen muuttamisen.

Tietokantojen yhdistämiseen ja Eepos-kimpan rakentamiseen on saatu valtionavustusta Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolta.

Eepoksen käyttösäännöt

Mervi Heikkilä, mervi.heikkila(at)seinajoki.fi p. 044 754 1621

Mikä kulkuväline kulkee raiteilla?