Etusivu » Tiedotteet » 2016 » Joulukuu » Tapio Wirkkala -retrospektiivi Seinäjoen taidehallille

Tapio Wirkkala -retrospektiivi Seinäjoen taidehallille

1.12.2016, klo 9:05

STILL / LIFE – Tapio Wirkkala Retrospective -näyttely juhlistaa Tapio Wirkkalan pitkää ja monipuolista uraa. Näyttelyn kautta kurkistetaan Wirkkalan maailmaan, ajatuksiin ja uraan. Esillä on klassikoiden lisäksi myös ennen näkemätöntä esineistöä. Näyttely on esillä Seinäjoen taidehallin Uudessa Studiossa 10.12.2016–23.4.2017.

Näyttelyn kuraattorina ja näyttelyarkkitehtina toimii muotoilija Harri Koskinen, jonka ideoima näyttelykonsepti rakentuu Tapio Wirkkalan esineiden ja elämäntyön ympärille. Näyttely jakautuu kahteen osioon: LIFE esittelee Wirkkalan työtä ja elämää, työnprosesseja, matkoja ja luovan työn taustoja. Mukana on Wirkkalalle tärkeätä henkilökohtaista esineistöä, kuten aina mukana kulkenut piippu ja työkaluja. STILL-osio nostaa Tapio Wirkkalaa esiin kuvanveistäjänä. Hänen käsiensä taito jätti monet alan parhaista ammattilaisista varjoonsa. Jos lasinpuhaltajat, valajat tai metallisepät eivät osanneet tehdä jotain Wirkkalan ideoimaa ratkaisua, hän teki ne itse. STILL-osioissa nähdään asetelmia Wirkkalan taiteesta vanerista lasiin.

– Tapio Wirkkala oli esteetikko ja halusi luoda myös reunaehdotonta ja komeaa kuvastoa, jossa tuotannon ja käytännön rajoitteet eivät saaneet vaikuttaa lopputulokseen, Harri Koskinen toteaa.

Näyttely tarjoaa visuaalisen kattauksen Wirkkalan tuotannosta vuosien varrelta. Tapio Wirkkala oli uskomattoman tuottelias. Yhdelle asiakkaalle saatettiin tehdä satoja ellei tuhansia luonnoksia, suunnitelmia ja protoja, joista osa meni tuotantoon ja osa vaipui unholaan. Tuttujen klassikoiden lisäksi näyttelyssä nähdään myös harvemmin nähtyjä esineitä ja taideteoksia. Mukana on myös suunnitelmia ja projekteja, jotka eivät toteutuneet ja prototyyppejä käyttöesineistä sekä uniikkeja esineitä, mm. puukkoja ja maljakoita.

– Usein idean synnyttää sattuma ja sysäys lähtee aivan toisesta asiasta kuin on tarkoitus. Materiassa on aina mahdollisuuksia – se ikään kuin kehottaa tekemään itsestään jotain. Minulla on sellainen käsitys, että materia pyrkii johonkin omien lakiensa mukaisesti ja taiteilijan tehtävänä on ohjata sen liikettä tähän päämäärään. –Tapio Wirkkala, 1961.

Tapio Wirkkala oli avoin ja innostui helposti uusista asioista. Wirkkala ei kirjoittanut suunnittelufilosofiastaan artikkeleita, joten työn taustoja avaamaan on näyttelyyn kerätty Tapio Wirkkalan kommentteja muutamasta säilyneestä haastattelusta sekä kirjeenvaihdosta ystävien ja yhteistyökumppanien kanssa.

Näyttelyn kuraattorin Harri Koskisen oma suhde Tapio Wirkkalaan on kunnioittava ja lämmin.

– Näin Tapion Iittalan tuotteita ensimmäisen kerran Karstulan rautakaupassa ja ihmettelin että kuka tämä kaveri on, Koskinen kertoo.

– Oman urani kautta olen kokenut hänet karismaattisena, periksiantamattomana esteetikkona, jolla oli uskomattoman kokonaisvaltainen ymmärrys alasta. Se ei ollut vain työtä, vaan elämäntapa.

Uuden toimintakonseptin vuosi käyntiin

STILL / LIFE on vuosina 2015–2016 vietetyn Tapio Wirkkala Rut Bryk -juhlavuoden päänäyttely, ja se on ennen Seinäjokea nähty Rovaniemen taidemuseo Korundissa, Rovaniemellä ja Siida – saamelaismuseo ja luontokeskuksessa, Inarissa. Vuonna 2017 näyttely jatkaa EMMA – Espoon modernin taiteen museoon.

Seinäjoen taidehallilla näyttely avaa ensimmäisen uuden toimintakonseptin mukaisesti tuotetun näyttelyvuoden. Vuosina 2016–2020 porrastetusti toteutettavalla toimintakonseptiuudistuksella tavoitellaan korkeatasoista ja jatkuvasti kiinnostavaa näyttelyohjelmaa. Raamit konseptille on nyt luotu, seuraavat askeleet liittyvät profiloitumiseen ja valintoihin taiteellisten sisältöjen suhteen.

– Yhteistyö Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa ja tämän huikean näyttelyn saaminen meille on osoitus uudistusten tarpeellisuudesta ja palkinto tähän asti tehdystä työstä. Palkinto, josta saa nauttia koko seinäjokinen taideyleisö, iloitsee näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen.

Taidehalli tuottaa näyttelyn yhteyteen monipuolista yleisötyötä, opastuksia ja työpajoja. Erityisenä kohderyhmänä ovat peruskoulun 3.-luokkalaiset, joille tuotetaan Muusa-koululaispajoja osana koulujen Kulttuurimatka-toimintaa maaliskuussa. Avoimet yleisöopastukset näyttelyyn järjestetään 25.1., 19.2. ja 25.3. Näyttely on myös osa Taidehallin ohjelmaa Seinäjoki Art & Design Weekillä 18.–23.4.2017.

Mikä kulkuväline kulkee raiteilla?